Maloobchodní trh stále utěšeně vzkvétá

 

Spotřebitelský trh a jeho vývoj nadále zažívá nadprůměrně příznivé časy, když i v březnu pokračoval v růstu sice již ne tak dynamickém jako o měsíc dříve, nicméně i přesto s hodnotou růstu 5,1 % meziročně, tedy stále vysoko nad dlouhodobě obvyklým tempem.

 

Faktory, způsobující utěšené tempo růstu maloobchodu zůstávají za poslední měsíce neměnné: velmi slušně rostoucí, prakticky neinflační ekonomika s nízkou nezaměstnaností doprovázenou růstem reálných příjmů a překonáním fáze obezřetnosti a nadměrného sledování rizika. Spotřebitelský sentiment naopak zůstává snad až nadměrně optimistický a mohl by se brzy ocitnout v konfliktu s jistou korekcí ekonomické reality.

 

Růst maloobchodního trhu provází výrazně nadprůměrná dynamika prakticky všech jeho segmentů; největší dynamice se těší prodej potravin (kde roste váha prodejů ve specializovaných prodejnách), automobilů, včetně servisních služeb či předmětů pro volný čas. Naproti tomu březen nebyl dobrým měsícem pro segment prodeje počítačů a komunikační techniky. Nadále prudce roste prodej zboží přes internet a prostřednictvím zásilkových služeb.

 

S předpokládaným ekonomickým zpomalením v průběhu letošního roku lze předpokládat též jistý útlum na maloobchodním trhu, jehož tržby by však stále měly velmi slušně, zřejmě však již nikoliv raketově, růst.

 

Petr Zahradník, poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky a člen Evropského hospodářského a sociálního výboru (EHSV)